• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Nu under jul och nyår så fick jag frågan om jag ville jobba juldagen och kanske nyårsdagen.
Tar jag dessa två extrapassen så får man en hel del extra på lönen. Tror det kan landa på runt 7000kr+.
Är det något man ska säga till sin handläggare på Kfm eller ska man bara låta det vara? Hur skulle ni gjort? :)

om man hojtar till att man jobbar extra och får då betala in mer en månad så känns det inte värt att knega dessa dagar om ni förstår hur jag tänker. :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Nu under jul och nyår så fick jag frågan om jag ville jobba juldagen och kanske nyårsdagen.
Tar jag dessa två extrapassen så får man en hel del extra på lönen. Tror det kan landa på runt 7000kr+.
Är det något man ska säga till sin handläggare på Kfm eller ska man bara låta det vara? Hur skulle ni gjort? :)

om man hojtar till att man jobbar extra och får då betala in mer en månad så känns det inte värt att knega dessa dagar om ni förstår hur jag tänker. :)

Det är inget att höra av sig för. Jag jobbar jul/nyår varje år, får inte ut lika mycket extra men ändå. Det är ju ingen permanent ökning.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Tänkte att med nästa års löneförhöjning kanske jag måste begära omprövning igen, summerat med vad jag redan begärt en omprövning för förra året. MEN, nu ska schemat göras om och jag kommer jobba mindre helg.

Löneförhöjningen kommer inte ens kompensera för den förlorade helgens O.B, lagom kul. o_O
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Finns det en rimlig chans att få skuldsanering trots att man inte har skulder hos kronofogden? (än)
Samt att det senaste lånet togs i juli i år (dock är de största skulderna flera år gamla)
Jag fick skuldsanering trots att inga skulder var hos kfm eller inkasso och inte varit där alls. Jag har även "bara" två borgenärer, höga skulder till bägge. Jag har däremot varit överbelånad hela mitt vuxna liv av olika anledningar så det och mitt barn på 2 år spelade in.
Jag hade maxat ett av kreditkorten bara några veckor före inledande men det var ok då jag förklarade att jag och mitt barn annars inte haft mat på bordet. Sålde sedan bilen och betalade bort allt "smått" när inledande sparkade igång.
Så mao så är det olika från situation till situation, men jag tror chansen är större att inledande går igenom om man lånat "för överlevnad" och inte för generell konsumtion.
 

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Jag fick skuldsanering trots att inga skulder var hos kfm eller inkasso och inte varit där alls. Jag har även "bara" två borgenärer, höga skulder till bägge. Jag har däremot varit överbelånad hela mitt vuxna liv av olika anledningar så det och mitt barn på 2 år spelade in.
Jag hade maxat ett av kreditkorten bara några veckor före inledande men det var ok då jag förklarade att jag och mitt barn annars inte haft mat på bordet. Sålde sedan bilen och betalade bort allt "smått" när inledande sparkade igång.
Så mao så är det olika från situation till situation, men jag tror chansen är större att inledande går igenom om man lånat "för överlevnad" och inte för generell konsumtion.
Betalade du bort småskulder under inledande? Det får man väl inte?
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Betalade du bort småskulder under inledande? Det får man väl inte?
Det är lite klurigt det där…
Jag blev tillsagd av budget och skuldrådgivaren inte betala något av det som jag ansökt skuldsanering för, oavsett storlek.
I mitt fall så hade jag en del små skulder som hann bli extremt mycket större under de kommande 3 månaderna efter jag skickade in ansökan.
I mitt fall inleddes skuldsaneringen så det kvittade, men ifall jag hade fått avslag så hade ett par små skulder på 2-3000:- helt plötsligt blivit 6-7000:- och skulle då betalas direkt…

Nu har KF ändrat sitt arbete så dom fått ner tiden mellan ansökan till inledande till 2 månader, vilket jag antar att dom gjort för att ”vanliga KF” ska slippa hantera den enorma mängd med förelägganden som hinner komma in under 3 månader.
I mitt fall lade KF tid på på att handlägga 11 skulder innan skuldsaneringen inleddes, vilket varit bortkastad tid eftersom allt nu kommer ingå i skuldsaneringen ändå.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Betalade du bort småskulder under inledande? Det får man väl inte?
Glömde nämna i min tidigare kommentar att jag också blev tillsagd av handläggaren hos KF att så fort skuldsaneringen är inledd så fick jag inte betala något själv, enligt lagen så ska alla borgenärer få betalt lika mycket betalt baserat på hur stor skulden är.
Så direkt när man fått beslut om inledande så får man inte betala några skulder, och eftersom ALLA skulder ska finnas med i ansökan så innebär det att man inte ska betala något annat än hyra/el/försäkringar och likande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är lite klurigt det där…
Jag blev tillsagd av budget och skuldrådgivaren inte betala något av det som jag ansökt skuldsanering för, oavsett storlek.
I mitt fall så hade jag en del små skulder som hann bli extremt mycket större under de kommande 3 månaderna efter jag skickade in ansökan.
I mitt fall inleddes skuldsaneringen så det kvittade, men ifall jag hade fått avslag så hade ett par små skulder på 2-3000:- helt plötsligt blivit 6-7000:- och skulle då betalas direkt…

Nu har KF ändrat sitt arbete så dom fått ner tiden mellan ansökan till inledande till 2 månader, vilket jag antar att dom gjort för att ”vanliga KF” ska slippa hantera den enorma mängd med förelägganden som hinner komma in under 3 månader.
I mitt fall lade KF tid på på att handlägga 11 skulder innan skuldsaneringen inleddes, vilket varit bortkastad tid eftersom allt nu kommer ingå i skuldsaneringen ändå.

Nej något sånt syfte att ha korta handläggningstider finns inte
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp